VM NÄSTA!!!

Lördagens första race!

Mycket vind...

Söndagen... Det bjöds på en trubadur från den stora båtens badbrygga. något för andra klubbar att tänka på!

Det här var det närmaste segling vi kom i söndags.

Nu i helgen hölls vårt femte och sista vm kval + Dm i Starbåt i Karlstads segelsällskap. En regatta vi bara hade ett mål för och det var att placera oss så att vi kom vidare till vm. Vilket vi också lyckades med trotts väldigt mycket oflyt men bra båtfart.

Helgens seglingar bjöd på väldigt lätta vindar mellan 0-3 sekundmeter. Där dom med nöd och näppe lyckades genomföra 3 seglingar på lördagen. Vilket som tur var när det visade sig vara helt bleke hela söndagen, Den lätta vinden gjorde det väldigt svår seglat där det var en del chansartad segling och det behövdes ganska mycket rutin och en del tur.

Vi kände själva att vi hade en grymt bra båtfart men tyvärr hade vi en förmåga att segla fort åt fel håll på första kryssarna på de tre race som blev genomförda. Men tackvare den bra båtfarten kunde vi ändå segla upp oss och placera oss i mitten på alla tre race vilket vi egentligen inte är nöjda med och vilket vi inte heller borde vara nöjda med. men det var tillräckligt för att vi skulle ta oss vidare till vm.

Vi kände hela lördagen att vi inte hade flytet med oss, det mesta vi gjorde blev fel. Men det är bara till att glömma denna regatta och blicka framåt mot Star Em som vi ska deltaga på nästa vecka i Kiel. Där det förövrigt är nytt anmälnings rekord på ett Em någonsin med 99 anmälda båtar.

// Philip och Benjamin

Lerkil

Ta en titt på den vänstra :)

Den ska se ut så.... Inget fel på den? Eller......?

I helgen seglade vi 4e VM kvalet i Lerkil, med risk för att låta deppig kan jag säga att det slutatde i katastrof!

I lördags blåste det runt 6-8 med sydgående ström. Vi seglade snabbt, speciellt på länsarna, men lite åt fel håll, så vi slutade inte bättre än 6a i båda seglingarna

I söndags var vi grymt sugna på att segla upp oss, och med liknande förhållanden kändes det riktigt bra att komma ut på morgonen. Direkt efter starten i första seglingen gick dock undre vantet sönder, så det var bara att vända innåt o hoppas på att masten inte hade böjt sig allt för mycket. Väl inne och med masten nere såg vi att den böjt sig ganska rejält precis där storfallet går ur masten, KASS!..(bild kommer)

Fredrik och Johan som var med denna helgen tog hem segern med Mats och Leif på andra plats samt Kalle och Stefan som tredje.

Till imorgon måndag har vi fixat en ny pipa och ska ut o träna med Lööf och Edwall.

Studenten, Volvo Ocean race och VM-kval

Nu har jag och Benjamin haft fullt upp i några dagar. I fredags tog jag Studenten vilket är sjukt gött för nu har vi mer tid att segla.

Sen direkt efter det så har jag och Benjamin varit uppe i Marstrand söndag, måndag och hjälpt till att iordningställa gamla Statoil tappen till en restaurang/bar som ska drivas under Volvo ocean race stoppet. Vi kommer även vara i Marstrand onsdag, torsdag för att ta emot båtarna, mingla och träffa folk helt enkelt.

Men inte minst på lördag, söndag kommer vi att segla vårt 4: de Vm kval i Lerkil vilket vi är extremt taggade på och som ska bli grymt skoj. Om ni har vägarna förbi Lerkil på fredag kommer ni kunna se oss ligga ute och träna några timmar för att lära oss vattnen och få lite extra träning inför helgens tävlingar. Så för hoppningsvis ska vi kunna bryta vår 3: dje plats trend och avsluta regattan som vinnare :)