VM kval nr 3 i Varberg

Från vänster; Krook, Hemlin, Möller, Schröder, Johansson, Carlson, Peterson

Nu i helgen seglade vi vårt tredje Vm kval i Varberg vilket bjöd på mestadels lätta sjöbris vindar mellan 3-6 sekundmeter.

Igår (lördag) inledde vi stark med att leda den större delen av racet innan Mats slank förbi oss och knep första platsen. vi fick nöja oss med en ändå godkänd andraplats.

Andra racet gick inte riktigt lika bra... Vi började med att göra nog tidernas sämsta start i typ femte led i lovart för att sedan slå ut på högern och över segla oss med säkert 100 meter. Men sista länsen tog vi en chansning och jippade direkt efter märket för att helt själva skära ut på vänsterkanten. Vilket också betalade av sig med 8 plockade båtar vilket gjorde att vi kunde avsluta på en 8: onde plats.

Andra dagen inledde vi inte lika starkt med att hela racet legat runt 5:a, 6;a för att i sista länsrundningen bli tvingade att göra lite av en panik jipp vilket medförde att focken satte sig två varv runt förstaget när vi kom ut på kryssen. Vilket gjorde att vi förlorade tre båtar på en vad vi kallar nybörjar tabbe.

Men till fjärde racet samlade vi oss igen och visade var skåpet skulle stå. Då vi började med en ganska dålig start och rundade upp första kryss märket runt 7:a, 8:a. Men genom en grym första läns segla upp oss till en första plats med en liten lucka bakåt. Sen lyckades vi genom god fart hålla alla bakom oss ända in i mål vilket var riktigt gött. För det är ju alltid skönt att få avsluta en regatta med en spik och komma hem med mer självförtroende inför träningen och nästa regatta.

Resultat topp 5

1. Mats Johansson, Leif Möller
2. Calle Schröder, Stefan Hemlin
3. Philip Carlson, Benjamin Peterson
4. Ingvar J-son Krook, Henrik Hasselgren
5. Henrik Jörhov, Oskar Sjöberg

OBS!!! På fredag tar Philip studenten vilket betyder mer tid för träning så passa er gubbar ;)

Ha de gött å segla väl

Philip och Benjamin

Helgen 23 - 24 / 5

I helgen har vi tränat mot Mats och Leif, under lördagen i lite mer vind, runt 6-8. Vi kände att vi inte riktigt hängde med på kryssen men att vi fortfarande var vassa på länsen.

Under söndagen seglade vi på klassiskt kaparvis ut från Kullaviks hamn och kryssade i ca 1h 45m i ca 2 - 4 meter,. Denna gången växlade det lite mer om vem som var snabbast, lite beroende på tryck och position. Nästan framme vid tistlarna bestämde sig Mats och Leif sig för att segla ned sin båt till Gottskär och vi tog själva en lång läns tillbaka till Kullavik i ökande vind.

Nästa helg är det dags för VM kval nere i Varberg!

// Benjamin

Göteborgs Yacht Clubs Årsmöte

Philip, Jan Calvert, Benjamin

Idag har vi som tidigare nämt fått möjligheten att deltaga på Göteborgs Yacht Clubs årsmöte, då vi fick äran att mottaga Janne Berglöws minnesstipendium för "bästa påläggkalv", som Jan själv hade uttryckt det.

I de drygt års gamla lokalerna på Sankt Jörgen Park Spa & Sports fick vi nöjet att ta emot priset, spana in de ruskigt fräscha faciliteterna och träffa seglare. Bland annat Anders, Pelle, Olle Johansson och Janne som vi tävlade mot i helgen var närvarande. Vi blev även bjudna på mat och fick lyssna på Jan Malmström och ta del av planerna om en match mellan skonarna "Sverige" och "America".

Grymt trevligt och vi tackar ödmjukast för det tilldelade stipendiet.

*Anders hade lyckats skada sig på en skateboard, skandal kände både jag och Philip spontant. Ska man åka bräda får det åtmistone vara på vattnet!

// Benjamin Philip

Vårfyren 2009

"topp 3"

Lördagen inleddes med hårda vindar 11-12 m/s och första start fick skjutas upp något, de två första seglingarna kunde dock genomföras i strålande solsken och i vindar mellan 9-10m/s. På dessa lyckades vi placera oss som 5a och 2a, mycket tack vare fantastisk fart på länsarna.

Tredje racet bjöd på lite svagare vind 7-8m/s, med ett kraftigt vrid. Det kraftiga vridet gynnade oss och vi kunde segla med en relativt stor lucka till övriga fältet hela racet. Kändes viktigt att vi fick den enda spiken som inte Mats och Leif tog hem.

Söndag morgon inleddes även denna med vindar uppåt 10-11m/s vilket fördröjde första start, men efter en timma startade seglingarna och kunde genomföras i sin helhet, med tre seglingar i avtagande vindar under idealiska förhållanden, med starter i snabb takt under ledning av seglingsledaren Jan Hallin.

Under söndagen seglade vi till en början ganska uselt, hade sådär fart och riktigt kass vägval. Det gjorde att vi startade dagen med en 10e plats. Vi bättrade oss dock och seglade sen hem en 6a och ännu en 2a plats. Även under söndagen hade vi grym fart på länsarna, något som känns riktigt gött!

Totalt slutade vi som 3a, efter Mats och Leif samt Kalle Skröder och Stefan Hemlin.

I morgon tisdag ska vi iväg till Göteborg Yatch Clubs års möte för att ta emot stipendium för bästa "up and coming" seglare, i form av Janne Berglöws minnespris. Ska bli riktigt kul! känns också bra att folk lägger märke till och uppskattar vårt försök att nå de bästa!

/ Benjamin o Philip

VM kval 2

VM Kval nummer 2 i Kullavik närmar sig, tror det var bortåt 17 starar anmälda än så länge. Så lite fina vindar till det och vi kan komma att få en riktig kanon helg!

Slänger in en go bild!

läge o tagga till nu gubbar!